Новини України та світу

Європейська бізнес асоціація виступила проти автоматичної індексації залізничних тарифів

Автоматична індексація тарифів на залізничні перевезення фактично виключає бізнес з дискусії щодо тарифів і дає можливість необмежено збільшувати витрати вантажовідправників.

Європейська бізнес асоціація виступила проти автоматичної індексації залізничних тарифів

Про це йдеться в листі Європейської бізнес асоціації, спрямованому першому віце-прем’єр-міністру України Степану Кубіву, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, міністру фінансів Оксані Маркаровій, голові правління УЗ Євгену Кравцову та голові Держрегуляторної служби Ксенії Ляпіній.

В асоціації впевнені, що тарифи повинні встановлюватися на економічно обгрунтованому рівні під контролем незалежного державного регулятора – Національної комісії з питань регулювання транспорту.

У листі наголошується, що індексація тарифів на залізничні вантажні перевезення в автоматичному порядку прямо не передбачена чинним законодавством України, зокрема законом України Про ціни і ціноутворення. На думку компаній-членів Комітету з логістики Асоціації, державне регулювання цін має проводитися з урахуванням результатів господарської діяльності АТ Укрзалізниця, а не автоматично.

Проект постанови Кабінету міністрів України Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 16 грудня 2009 року №1392 передбачає до кінця 2019 року ще дві додаткових індексації тарифів на перевезення на +2,5% з 1 серпня 2019 і +2,5% з 1 листопада 2019 року, що підвищить витрати вантажовласників на +25% (грудень до грудня).

При цьому фактично в 2019 році вантажні тарифи вже були проіндексовані на 14,2%. У ЕBA відзначають, що за умови узгодження цього проекту постанови витрати вантажовідправників виростуть оціночно на 11,2 млрд гривень у щорічному вимірі, зокрема вже в 2019 році на 6,7 млрд гривень.

– Автоматична індексація фактично виключає бізнес з дискусії щодо збільшення тарифу та дозволяє суб’єкту, який має ознаки монопольного становища на ринку перевезень, збільшувати без обмеження витрати вантажовідправників, як встановлюючи регульований тариф, так і збільшуючи вартість послуг за користування вагонами АТ Укрзалізниця.

Якщо автоматична індексація буде встановлена, це може в перспективі призвести до зловживання монопольним становищем з боку перевізника, – відзначають експерти EBA.

У Європейській бізнес асоціації впевнені, що автоматична індексація тарифів за умови погодження, не вирішує в повній мірі питання прогнозованості тарифів. В АТ Укрзалізниця та Міністерстві інфраструктури України залишається право ініціювати протягом року додаткові “приховані” підвищення тарифу на перевезення (уніфікація тарифних класів, введення в механізм нарахування плати за користування вагонами).

На думку компаній-членів Комітету асоціації, індекс промислових цін, як індикатор зміни цін на послуги УЗ, не відображає об’єктивну структуру витрат підприємства, 50% якої є фонд оплати праці, не залежить від ІСЦ і на який впливає індекс споживчих цін, що в 2018 році був набагато нижче (9,8%).

У листі підкреслюється, що застосування автоматичної індексації тарифів призведе лише до зниження обсягу перевезень залізничним транспортом, тобто, до втрати доходів підприємства Укрзалізниці.

Джерело ФАКТИ. ICTV
30.07.2019