Новини України та світу

Stop fake. П’ять фейків про IQOS в українських ЗМІ. Журналістське розслідування

Наше улюблене вправу – це факт-чекінг.

Джерело: 112.ua

Час від часу всією командою ми влаштовуємо розминку: відкриваємо стрічку новин, вибираємо тему, яка проскакує в заголовках частіше звичайного, і перевіряємо статті. Оцінюємо достовірність та об’єктивність подачі інформації, наявність відсилань до першоджерел, відповідність матеріалів першоджерел і надійність самих першоджерел.

Stop fake. П'ять фейків про IQOS в українських ЗМІ. Журналістське розслідування

останнім часом, після того як вщухла передвиборна гонка, ЗМІ підхопили нову “жовту” тему і заголовки рясніють згадками про афери з IQOS. Таких матеріалів ми нарахували майже три десятки, і всі вони опубліковані з різницею в пару годин. Це виглядало дуже схоже на заказуху, то на рекламу, так що ми взялися за розслідування.

Нижче 5 найбільш популярних новин про айкос, які “розганяють” в медіа. Перевіримо, правда чи брехня.

1. “FDA заборонив IQOS в США” – FAKE

Докопатися до першого згадування цього фейку нам так і не вдалося.

Перевіримо єдиний по-справжньому достовірне джерело в цьому питанні – офіційний сайт FDA.

Для довідки: FDA (Food & Drug Administration) – це державний орган у США, відповідальний за контроль якості продуктів харчування, медикаментів, тютюнових виробів, ветеринарних товарів, кормів для тварин. FDA приймає рішення про допуск до продажу будь-яких нових товарів з цих категорій. Кожен виробник проходить однакову процедуру: подає заявку, яку розглядає уповноважений комітет FDA. Час розгляду заявки не обмежена і залежить від складності і новизни продукту. В ході розгляду FDA на свій розсуд запитує у виробника відсутню інформацію, ініціює консультації з незалежними експертами або власні дослідження.

Заявку IQOS в FDA розглядали майже 2 роки. За цей час комітет з тютюновим виробам FDA провів кілька власних досліджень, а також зажадав у виробника додаткові тести.

30 квітня 2019 року FDA опублікував офіційну заяву: FDA дозволяє продажу системи нагрівання тютюну IQOS (в оригіналі “FDA permits sale of IQOS tobacco heating system”).

Джерело: прес-реліз про дозвіл FDA на продажу IQOS в США на офіційному сайті організації.

Stop fake. П'ять фейків про IQOS в українських ЗМІ. Журналістське розслідування

При цьому FDA наказав чітке регулювання маркетингових активностей, щоб уникнути ненавмисної або навмисної популяризації продукту у неповнолітніх, як це сталося з Juul.

У спробах все ж відшукати першоджерело фейкової новини, яку розтиражували українські ЗМІ, ми вивчили медіапростір інших країн. Для аналізу взяли онлайн публікації у всіх країнах світу англійською і російською. У вибірку потрапили онлайн-медіа Великобританії, США, Канади, Нової Зеландії, України, Молдови, Казахстану, Росії, Вірменії.

З’ясувалося, що очевидний факт, опублікований самим FDA, “FDA дозволили продажу IQOS в США” заперечують тільки медіа двох країн – України та Вірменії. Причому в обох спостерігається однакова картина: на тютюновому ринку присутня по великому виробникові, який воліє екстенсивний метод виробництва – штампувати сигарети на конвеєрах 60-их років. Замість інвестицій у технології, вони вкладають гроші в матеріали проти більш досвідчених конкурентів.

Висновок: “Заборона IQOS в США” – відверта заказуха від конкурента.

2. “IQOS заборонений в просунутих країнах, замість цього його тестують на країнах третього світу на кшталт України” – FAKE

Ще одна новина, де хоч скільки-небудь чіткий першоджерело відсутня. Новину вперше з’явилася на одному львівському новинному сайті, звідки її скопіювали інші ЗМІ. Сам львівський новинний сайт ніяких джерел не вказує і на офіційні заяви “просунутих країн” не посилається.

В якості прикладу розвинених країн, де IQOS “заборонили”, наводиться США (ми тільки що перевірили вище, що продажі айкоса там можна). А в ролі відсталих країн третього світу називаються Україна і, несподівано, Нова Зеландія.

Для перевірки цієї інформації і скористаємося двома авторитетними джерелами: звітом ООН за 2018 рік з рейтингом країн світу за рівнем життя і офіційним сайтом Philip Morris International з переліком країн, де компанія офіційно продає IQOS. Подивимося, чи справді у розвинених країнах світу IQOS не продають.

IQOS офіційно продається в 25 з 40 країн з найвищим рівнем життя (до речі, вищеназвана “відстала” Нова Зеландія знаходиться на 16-му місці у світі). Серед IQOS friendly країн – Швейцарія, Німеччина, Австрія, Канада, Великобританія, Нідерланди, Данія, Ізраїль, Японія, Франція, Італія, Іспанія і т. д.

Stop fake. П'ять фейків про IQOS в українських ЗМІ. Журналістське розслідування

Якщо говорити про тестування продукту, то пілотний запуск IQOS відбувся в 2014 році в Італії і Японії. При цьому мова йде про перевірку бізнес-моделі, а наукові і клінічні випробування були завершені задовго до запуску. Після успіху в Італії та Японії почалися продажі бренду і в інших країнах. В Україні IQOS з’явився тільки в 2016 році після більш ніж 10 років наукових досліджень і 2 років ринкових тестів в Італії, Швейцарії, Японії та Росії.

Ні в одній з так званих країн третього світу IQOS не запущений. Навіть сам термін “країни третього світу” в сучасній геополітиці і соціології не використовується. За методологією ООН його заміщує “найбідніші країни світу” – переважно малорозвинені країни Африки і Азії (Нігер, Південний Судан, Центральноафриканська республіка, Чад, Бурунді, Малі, Ліберія). В цей перелік за 2018 рік Україна не потрапляє.

Висновок: “IQOS тестують на країнах третього світу на кшталт України” – цілеспрямоване спотворення фактів, використання маніпуляційних неправдивих заголовків.

3. “Кожен п’ятий підліток в Україні використовує IQOS” – FAKE

В новинах з такими заголовками медіа вперто посилаються один на одного. Але ми доклали зусиль і відшукали першоджерело. Ланцюжок вивела до bne Intellinews – англомовному виданню, зареєстрованому в Німеччині, яке публікує новини про події у Східній Європі. BNE також володіє і управляє кількома новинними ресурсами в Росії.

Говорячи про ринку електронних пристроїв для курців, BNE спирається на міжнародне дослідження Всесвітньої Організації охорони Здоров’я Global youth tobacco survey. В рамках опитування ВООЗ оцінює, як багато неповнолітніх пробували курити звичайні або електронні сигарети. За даними дослідження 40% українських підлітків у віці 13-15 років пробували електронні сигарети, а 18% – використовують регулярно.

IQOS предметом дослідження не був і в опитуванні взагалі не фігурував. Ніякої статистики про IQOS і підлітків не існує.

Оцінимо можливі ризики того, що гаджет стане популярним серед неповнолітніх.

Між ринком вейпов і ринком систем нагрівання тютюну в Україні є істотна різниця. Перший носить стихійний характер. Якісної аналітики ринку електронних сигарет в Україні не існує. Ми провели власний аналіз, перевіривши Топ-20 українських вейп-шопів, які йдуть першими в пошуковій видачі Google.

У 18 з 20 вейп-шопів відсутні повідомлення або блокуючі екран попередження, що це продукція призначена для повнолітніх діючих курців.

Ні у одного з них на сайті ми не виявили базового набору інформації, що підтверджує якість, легальність продажу та ввезення товару:

  • вказівку юридичної особи, що здійснює продаж/виробництво продукції;

  • сертифікати відповідності на реалізовану продукцію (це основний документ, що підтверджує якість);

  • санітарний сертифікат (або, як його ще називають, гігієнічний сертифікат, санітарно-епідеміологічний висновок) – це офіційний документ, що підтверджує відповідність продукції, яка ввозиться в країну продукції санітарним нормам.

Це сигналізує про те, що відповідність стандартам якості, ввезення вейпов в Україну та їх подальше поширення практично не контрольовані. Враховуючи кількість нелегальних і несумлінних продавців, ймовірність того, що неповнолітні мають доступ до електронних сигарет, дуже висока.

Проведемо аналогічну перевірку для IQOS:

  • Сайт повністю закритий від користувачів екраном, попереджає, що дана продукція призначена тільки для повнолітніх курців.

  • Продажу пристроїв здійснюються через мережу фірмових магазинів або партнерство з великими ритейлерами (Сільпо, Rozetka, Алло, Окко, WOG, Socar і т. д.). Канали продажів більш-менш контрольовані і законослухняні на тлі безіменних магазинчиків з е-сигаретами і заправками до них.

  • На офіційному сайті у відритому доступі викладена вся документація, підтверджує сертифікацію продукції в Україні. Судячи з дат сертифікатів, продукція регулярно проходить повторні перевірки.

Так що в разі IQOS попадання продукту до неповнолітніх набагато менш імовірно.

Так само в матеріалі BNE зустрічаються відсилання до громадської організації Tobacco Smoke Free Kids, яка бореться з палінням у неповнолітніх по всьому світу. Посилаючись на моніторинг від Tobacco Smoke Free Kids, BNE (а слідом за ним і українські медіа) стверджує, що IQOS в Україні підтримує активності та заходи, орієнтовані на дітей і підлітків. Але жодного підтвердження сайт не призводить. Проаналізувавши звіти громадської організації, ми теж не виявили подібних порушень. А самі Tobacco Smoke Free Kids ніколи не висували претензій до IQOS в Україні з приводу недобросовісного просування або орієнтації на неповнолітніх.

Висновок: “Кожен п’ятий підліток в Україні використовує IQOS” – цілеспрямоване спотворення фактів і маніпулювання даними першоджерел + подальші бездумні репости медіа без аналізу першоджерела.

4. “Виробник заявляє, що IQOS – це корисно” – FAKE

Це твердження вперше спливло на все тому ж сайті новин зі Львова. Ніяких підтверджень такої заяви медіа не призводить.

Ми зробили скринінг офіційного сайту IQOS iqos.ua та офіційного сайту Philip Morris International pmi.com, а заодно перевірили згадки онлайн по відповідним запитам. Жодного офіційного і навіть неофіційного заяви компанії про те, що IQOS є корисним, виявлено не було. Більш того, виробник скрізь прямо говорить, що перехід на IQOS не виключає всіх ризиків для здоров’я. І тим, хто серйозно стурбований темою власного здоров’я – рекомендує не палити, не вживати тютюн і містять нікотин продукти ні в якій формі. Відповідні попередження розміщені на сайті, а також на пачках стіків Heets для IQOS. Того ж підходу дотримується і glo від British American Tobacco.

Висновок: “Виробник заявляє, що IQOS – це корисно” – брехня. На наш погляд, це швидше кричуща некомпетентність медіа, ніж чорний PR за наводкою конкурентів.

5. “IQOS витісняє з ринку національних виробників” – FAKE

Ще одне твердження, яке розтиражували українські медіа, не вказуючи джерело або підтверджують факти. Ми відшукали, звідки ростуть ноги.

95+% тютюнового ринку ділять між собою п’ять компаній:

  • Philip Morris International (з українським виробництвом і фабрикою в Харкові)

  • Japan Tobacco International (фабрика в Кременчуці)

  • British American Tobacco (з відомою фабрикою в Прилуках)

  • Imperial Tobacco (фабрика в Киеве)

  • Львівська тютюнова фабрика (фабрика у Винниках)

Перші чотири традиційно входять у топ-10 найбільших платників податків в Україні. Львівська тютюнова фабрика з-за використання тіньових схем в оподаткуванні при рівних з Imperial Tobacco обсягах продажів в 2018 році заплатила в 3,5 рази менше податків в бюджет – 2,2 млрд грн проти 7,5 млрд грн в IT.

Компанії по-різному будують свої портфелі брендів. BAT, PMI, JTI, IM переважно “б’ються” в преміальному ціновому сегменті з брендами Parliament, Marlboro, Kent, Davidoff, Winston. В середньому ціновому сегменті лідирують марки BAT PMI: Rothmans, L&M, Bond. Зате в дешевому ціновому сегменті панує Львівська (Винниковская) тютюнова фабрика з сигаретами Marvel і Strong.

Стіки Heets і Neosticks до систем нагрівання тютюну IQOS і glo мають ціну на рівні дорогих сигарет – 45 грн за пачку. А самі пристрої коштують від 800 грн до 3500 грн в залежності від моделі. Здається малоймовірним, що курці, які купують найдешевші пропозиції на ринку, Marvel і Strong за 25 грн, почнуть масово переходити на IQOS. Основна конкуренція розгортається в преміальному сегменті, де ніхто крім міжнародних компаній не представлений. Так що ні про яке витіснення місцевих виробників айкосом мови не йде.

Stop fake. П'ять фейків про IQOS в українських ЗМІ. Журналістське розслідування

Так що скоріше скидається на замовну кампанію проти систем нагрівання тютюну. Кому можуть бути вигідними подібні нападки? На наш погляд, тільки тих виробників, хто не розвиває і не планує інвестувати в інновації і високо технологічне виробництво, а тому воліють нечесні методи боротьби з прогресом і “старі добрі” схеми ухилення від оподаткування. Про останніх неодноразово говорили державні органи, ЗМІ та дослідницькі агентства. Наприклад, Економічна Правда, дослідницька компанія TNS і Державна фіскальна служба України.

Висновок: “IQOS витісняє з ринку національних виробників” – замовні, завідомо неправдиві матеріали від конкурента.


Джерело: www.112.ua