Новини України та світу

Коронакриза: Хто втратить більше за інших



Оригінал на сторінці Михайла Бабаєва у Facebook

Про бізнес під час кризи.

За останні дні бачив кілька публікацій (не тільки від бізнес-тренерів, але і від них теж) щодо того, які сектори економіки та види бізнесу виграють у кризу. Які програють, усім, хто таке публікує, “і так зрозуміло”, тому що вони концентруються на вигаданому ними ж “позитиві”. У переліку бачив: дитячі товари, виробництво масок і чистильних засобів, виробництво та постачання продуктів, кредитування і найголовніше – онлайн-навчання (куди ж без нього). Були й інші, але з огляду на те, що я напишу, це навіть не важливо.

Дорогі бізнес-тренери та аналітики-самоучки, повинен вам сказати, що ви помиляєтеся. Ну зовсім помиляєтеся, за суттю і за змістом. Чому?

Що таке фінансова криза?

Якщо відкинути всі нюанси, криза – це стиснення фінансових потоків, тобто грошової маси в економіці. Це означає, що грошей (і купівельної спроможності) стає значно менше. Грошей на все, від дитячих товарів до онлайн-освіти. Не виграє абсолютно жоден сектор. Враховуючи, що практична зупинка світової економіки як мінімум на 2-3 місяці призведе до падіння світового ВВП щонайменше на 2-3% (а то і на 5%), грошова маса, найпевніше, стиснеться мінімум на 15-20%. Це – величезне падіння попиту, панове.

Новини за темою



Якщо карантин призводить до повного зупинення економіки, це – неправильний карантин

Як реагує попит?

Є таке поняття – еластичність – показник, що показує залежність зміни ціни щодо попиту. Так-ось, у різних видів товарів еластичність різна. Наприклад, попит на дитячі товари завжди падає повільніше і менше, ніж на дорослі, а попит на товари першої необхідності завжди падає повільніше за інші. Але він все одно падає, при зростанні безробіття і зниженні купівельної спроможності.

Які сектори виграють?

Ніякі. Взагалі. Найкраще, що може очікувати підприємців, – збереження й утримання своєї частки на ринку при дещо збавлених обертах.

Які сектори програють більше?

Туризм, роздріб, нерухомість, розваги, логістика і так, фінансовий (кредити, привіт!) сектор. Авіакомпанії, туристичні агентства та інші бізнеси, зав’язані на індустрію туризму, будуть на межі розорення. Поєднання кризи і коронавірусу призведе роздрібний сектор до краху, при цьому, найімовірніше, залишить онлайн-продаж у статиці. Безробіття і зниження попиту, як і крах роздрібного сектору, призведуть до падіння на ринку нерухомості всіх класів, окрім, напевно, житлової нерухомості економ-класу. Ресторани, театри, виставки та інші розважальні заходи чекає потенційне банкрутство. Все це якраз і призведе до спаду в логістиці та фінансовому секторі.

Які сектори програють менше?

Онлайн-торгівля, за умови утримання обертів, де спад у загальному ринковому попиті буде компенсуватися збільшенням покупок через інтернет. Онлайн-освіта, де спад попиту від більш платоспроможної аудиторії буде замінятися частково зростанням попиту на дешеві курси від менш платоспроможної. Традиційний дитячий сектор, в основному попит на одяг і товари гігієни (памперси та інше), де стиснення попиту призведе до максимального рівня падіння на 10%.

Новини за темою



Коронакриза зжере Україну, якщо влада терміново не створить “мозковий центр” для порятунку

А чому не виробництво масок?

Будь-яке виробництво передбачає великі капітальні вкладення. З урахуванням того, що підвищений попит на маски і засоби гігієни має тимчасовий характер, нових виробництв запущено не буде, а для старих загальний кумулятивний ефект тимчасово підвищеного попиту не матиме глобальних фінансових перспектив.

“Як же так? Адже запити на кредити в банках зросли! А отже, зростатиме портфель, а отже, прибуток.”

Ні, не буде. Насамперед перше, що почнеться при скороченнях, – неповернення, які зростуть приблизно втричі. Банки почнуть отримувати на свої баланси непрофільні активи і довгострокові безповоротні кредити. При, припустимо, навіть загальному зростанні кредитного портфеля маржа стиснеться до мінімумів, і прибуток скоротиться.

А держава? Вона ж буде допомагати олігархам!

Так, так звані “системоутворювальні” підприємства та корпорації, найімовірніше, отримають кредити (ліквідність або скуповування проблемних боргів) від ЦБ. З іншого боку, проблеми із залученням нових кредитів (рефінансуванням), маржин колли і скорочення попиту все одно не дозволять уникнути падіння як мінімум прибутку. Державне фінансування пом’якшить удар, але не дозволить його уникнути.

Що робити?

Як не банально, але просто пережити. Бажано на заощадження і бажано не втрачаючи роботи. Від циклу нікуди не втечеш, навіть у Швейцарію.

А дорогих бізнес-тренерів просто попрошу: перестаньте дурити людям мізки.

Удачі!

Михайло Бабаєв

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику “Думка”, ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected].

 

Джерело: www.112.ua

Теги
Facebook
Close