Новини України та світу

Чи було нічне голосування за недоторканність законним?

Чи було нічне голосування за недоторканність законним?

Джерело: 112.ua

Питання зняття недоторканності з депутатів завжди було актуальним, за кожної влади. Проте за 28 років так ніхто і не наважився зробити всіх рівними перед законом. І от нарешті вчора нова Рада 9-го скликання дійшла до розгляду відповідного законопроекту.

Нагадаю, документ зареєстрували ще у 2017 році, і 19 червня 2018 року Конституційний суд України надав висновок щодо запропонованих змін.

Вчора посеред ночі документ попередньо схвалили. Однак чи було законним їхнє рішення? Розглянемо детально.

Розглядати цей законопроект депутати мали право. Адже Верховна Рада припинила свої повноваження та не розглянула питання про прийняття відповідно до ч. 1 ст. 156 Конституції України законопроекту про внесення змін до Конституції (щодо якого є не розглянутий Верховною Радою висновок Конституційного суду України).

У такому разі, відповідно до ст. 149 Регламенту ВРУ, питання про розгляд цього законопроекту включається до порядку денного першої сесії новообраної Верховної Ради без голосування.

У нашому випадку – парламент попереднього скликання якраз сам висновок Конституційного суду України не розглядав. Натомість було прийнято постанову “Про подальшу роботу над законопроектом про внесення змін до Конституції України (щодо недоторканості народних депутатів України)”.

Згідно з ч. 5 ст. 149 Регламенту, парламент може розглянути питання і прийняти рішення про попереднє схвалення законопроекту за умови, що такий законопроект за висновком Конституційного суду України відповідає вимогам ст. 157, 158 Конституції України і щодо його положень Конституційний суд України не висловив застережень.

Таким чином, Регламент дозволяє прийняти рішення про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції, якщо дотримано дві умови. Перша – за висновком КСУ проект відповідає вимогам ст. 157, 158 Конституції України, а друга – щодо його положень КСУ не висловив жодних зауважень.

Але, на жаль, саме остання умова була недотримана. У висновку Конституційного суду України від 19 червня 2018 року (п. 3.1) вважають за доцільне звернути увагу на те, що, ухвалюючи рішення щодо скасування депутатської недоторканності, необхідно враховувати стан політичної та правової системи України.

Тобто її здатність у разі повної відсутності інституту депутатської недоторканності забезпечити безперешкодне та ефективне здійснення народними депутатами України своїх повноважень, функціонування парламенту, а також реалізацію конституційного принципу поділу державної влади.

КСУ неодноразово наголошував, що недоторканність народних депутатів України не є особистим привілеєм, індивідуальним правом народного депутата України, а має публічно-правовий характер.

Недоторканність спрямована на убезпечення народного депутата України від незаконного втручання в його діяльність, на забезпечення безперешкодного та ефективного здійснення ним своїх функцій та належного (нормального) функціонування парламенту.

До того ж у пункті 18 Висновку Венеційської комісії CDL-AD(2015)013 від 19-20 червня 2015 року європейські експерти також вказали, що у політичній системі з вразливою демократією, такою, як в Україні, повне скасування недоторканності може бути небезпечним – для функціонування та автономії парламенту.

Таким чином, у Конституційного суду були зауваження до цього законопроекту, а тому прийняття рішення про його попереднє схвалення, без усунення недоліків, на які звернув увагу суд, – це пряме порушення Регламенту. Що може мати наслідком визнання таких змін неконституційними.

І народні депутати про це знали, оскільки в рішенні Комітету з питань правової політики, яке було підготовлено до цього законопроекту, зазначено: “Комітет вважає, що висловлення застережень у висновку КСУ не узгоджується з низкою положень Конституції України”.

Таким чином, члени вказаного комітету взяли на себе повноваження вирішувати, чи відповідає Конституції України рішення КСУ, і прийняли з цього приводу вердикт.

Нагадаю, для новообраних членів парламенту, відповідно до ст. 151-2 Конституції України, рішення та висновки, ухвалені Конституційним судом України, є обов’язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.

Відтепер Комітет у жодному разі не може приймати подібних висновків.

На жаль, питання про скасування депутатської недоторканості перейшло з юридичної площини в суто політичну, де головне – ухвалювати такі рішення, які будуть подобатися виборцям. А якщо потім КСУ цілком справедливо все скасує – то завжди можна сказати, що у всьому винні судді.

Володимир Пилипенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику “Думка”, ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]


Джерело: www.112.ua